המטרה של הכרית היא לתמוך בצוואר כשאנו שוכבים. אך לצורות-שכיבה שונות מתאימה תמיכה מסוג שונה.  לכן, לא בטוח שכרית אחת, משוכללת ו"אורתופדית" ככל שתהיה, תתאים לנו.

כדי להתאים נכון כרית, כדאי לבדוק קודם:

·         * מהי תנוחת השינה החביבה עליך?, על הגב, על הצד, על הבטן…

·     * מהן ההעדפות אישיות – כרית קשה או רכה?

·         * שימושים נוספים – האם את נוהגת לקרוא במיטה, לצפות בטלוויזיה, להיניק?

"תנוחת השינה האופטימלית"

יש דבר כזה? אישית אני חושבת ש"תנוחת השינה האופטימלית" היא התנוחה בה נרדמים בקלות… ובכל זאת קראתי פעם שלפי הרפואה הסינית (או לפחות אסכולות מסוימות בה), "תנוחת השינה האופטימלית" היא בשכיבה על הצד, כאשר הרגל התחתונה ישרה והרגל העליונה מכופפת, ולעיתים מונחת עם היא על כרית. אם היית פעם בטיפול זן-שיאצו, חווית את התנוחה הזו כשהטיפול נעשה בשכיבה על הצד. בתמונה אפשר לראות את מאיה, בזמן הריון, מקבלת טיפול זן-שיאצו בתנוחה הזו, שמאוד נוח לישון בה.

כרית לשינה על הצד

שינה על הצד מומלצת למי שסובלים מכאבי צוואר ו/או כאבי גב תחתון. בתנוחת השכיבה הזו הלחץ על עמוד השדרה הוא מינימאלי, בייחוד אם הוא נתמך היטב.

אם בשכיבה על הצד נרדמת הזרוע שעל המזרון, או שיש תחושה של "חנק" ועומס באזור החזה, או שהצוואר מתכווץ – סימן שהכרית נמוכה מדי, או ששכבת עם הכתף על הכרית.

בשינה על הצד, כדאי שרק הראש יהיה על הכרית – ולא הכתף. אם נשים גם את הכתף על הכרית, הצוואר לא יקבל תמיכה מספקת ויהיה מכווץ מצד אחד ומתוח מצדו שני.

בשכיבה על הצד, הכרית צריכה לתמוך את הצוואר במרווח שבין הכתף למזרון. המרווח הזה הוא לרוב גבוה יותר מאשר בשכיבה על הגב! כלומר, למי שנוטה לישון על הצד כדאי לבחור בכרית גבוהה יחסית, או מלאה.

כרית כוסמת (ממולאת בקליפות של כוסמת) היא "דינאמית" מבחינת הגבהים שהיא מאפשרת. בקליניקה שלי אני משתמשת בכרית הזו, שנוחה לרוב האנשים שמגיעים. היא יכולה להיות נמוכה כששוכבים על הגב, וניתן להתפיח אותה כששוכבים על הצד. בתמונה אפשר לראות אותה בשני המצבים.

כרית לשינה על הגב

שינה על הגב נוחה לאנשים רבים. בשינה על הגב מומלצת כרית דקה יחסית או רכה, אשר תיתן הגבהה מינימאלית לראש – רק כמה שצריך.

מומלץ שהכרית תתמוך בצוואר אך לא תגביה אותו יתר על המידה. בשכיבה על הגב כשהראש מונח על הכרית, הפנים צריכות להיות מכוונות כך שמבט העיניים פונה כלפי מעלה – אל התקרה – ולא באלכסון או קדימה. אם הכרית מגביהה את הראש כך שהמבט פונה קדימה, עלול להיות מופעל לחץ-יתר על הצוואר וליצור אי נוחות לאורך כל עמוד השדרה.

הכרית המומלצת היא קטנה יחסית ודקה, או כזו ששוקעת בקלות – כמו כרית נוצות.

למי שסובלים מקוצר-נשימה, מאף סתום או מקשיי נשימה במהלך השינה, מומלץ בשכיבה על הגב להשתמש בכרית דקה ורחבה, שתתמוך בגוף מתחת לשכמות. כך כל פלג-הגוף העליון מוגבה מעט, וזה מקל על הנשימה ומרווחת את בית-החזה.

כשמחפשים כרית חדשה, לא תמיד הכרית היקרה ביותר היא גם הנוחה ביותר. מטופלת שלי שהתקשתה למצוא כרית נוחה מצאה בסופו של דבר פתרון דווקא עם כריות-הנוי מהסלון שלה… כריות נוי ממולאות חומר ספוגי סיבי ויש להן גבהים שונים. בתמונה אפשר לראות את ההבדל בגובה בין הכרית האדומה לכרית הירוקה, שתיהן משמשות אצלי בקליניקה.

כרית לישיבה במיטה

כשיושבים במיטה, צריך לתמוך בגב התחתון. אמנם המיטה רכה ומזמינה, אך כרית דקה שטובה לנו לשינה לא תספק את התמיכה הראויה במצב של ישיבה והשענות על הקיר או על מראשות-המיטה. קיימים בשוק סוגים רבים של כריות תפוחות בצורת גליל: חלקן ממולאות כותנה וחלקן ממולאות קלקר (כמו פופים או כריות-הנקה). ישיבה במיטה עם כרית גלילית התומכת בגב התחתון מפנקת מאוד וגם מרגיעה.

נשים מיניקות אוהבות לעיתים להשתמש בכרית גלילית הנכרכת סביב הגוף, כך שניתן גם להשעין עליה את הידיים. כרית כזו נוחה גם למי שאוהבת לקרוא במיטה שעות ארוכות (כמוני, למשל, בימי שבת).

בתמונה כרית בצורת גליל קצרה יחסית, ברוחב-המותניים של אדם ממוצע. הכרית הזו ממולאת כותנה דחוסה, כמו מזרון הפוטון היפני. בשימוש ממושך היא נדחסת ומקבלת את "צורת" המשתמש.

ומה בשכיבה על הבטן?

שכיבה על הבטן לרוב נראית כך: הראש מופנה לצד אחד והיד באותו הצד כפופה כלפי הפנים. כדי למנוע לחץ מוגבר על הצוואר, אפשר להניח כרית גלילית או שמיכה מקופלת מתחת ליד הכפופה ולאפשר תמיכה.

בתמונה הזו יש כרית שנתפרה במיוחד ע"י חברתי עירית מימון ז"ל, שהיתה מורה לפלדנקרייז. היא עשויה שתי שכבות ספוג פשוט עטופות בבד. כרית כזו מתאימה לשכיבה על הבטן למי שרוצה הגבהה קלה מתחת לחזה.

אז איזו כרית לקנות?

לפני שממהרים לקנות כרית יקרה, כדאי לנסות שילובים שונים של כריות שכבר נמצאות בבית. לעיתים ה"ישועה" מגיעה מכיוונים מפתיעים, כמו כרית רכה על כרית קשה, כרית-נוי של הספה או אפילו שמיכה מגולגלת. שעטפנו בציפית.

גם כאשר קונים כרית בעיצוב אורתופדי מיוחד, כדאי לזכור שהיא לא בהכרח תתאים לכל אחד ממצבי השכיבה או הישיבה. כרית שתתאים לשכיבה על הגב אולי לא תהיה נוחה לשכיבה על הצד, למשל. לכן חשוב לבחור כרית שמתאימה לאופן השינה המועדף.

שינה טובה היא מבריאה, משמחת ומרגיעה. כשישנים טוב היום שלנו מלא באנרגיה ואנו פוריים ביצירה, עבודה וקשרים בין-אישיים. אם קשה לך להירדם, אם השינה לא שקטה, אם הקימה בבוקר מלווה בגב נוקשה או בצוואר מכווץ – כדאי לבוא לטיפול זן-שיאצו שמסייע לגוף להתאזן ולהשתחרר.